Każdy rodzic chce, by jego dziecko zdrowo się odżywiało. Nie jest jednak to łatwe zadanie, by faktycznie malucha do tego zachęcić – jak każda pociecha, jest bardziej przychylna słodyczom i przekąskom, aniżeli surowym warzywom i owocom. Można jednak w ciekawy i skuteczny sposób zachęć dziecko, by jadło ze smakiem to, co najlepsze dla jego zdrowia.

Dziecko uczy się, naśladując – w pierwszych latach swojego życia to właśnie w ten sposób poznaje świat i jego zasady. Dlatego istotnym jest jedzenie wspólnych posiłków przy jednym stole – gdy rodzic będzie jadł ze smakiem i uśmiechem to, co ma na talerzu dziecko, na pewno będzie to bardziej dla niego atrakcyjne i przyjazne. Warto rozmawiać, żartować przy stole – przytulna, rodzinna atmosfera będzie miała dobry wpływ na malucha i skojarzy sobie tego typu posiłki z czymś pozytywnym.

Pozwól mu wybrać, co chce zjeść – możesz zamiast gotowych kanapek położyć na dużym talerzu kilka różnych składników (pomidor, ogórki, ser, szynka, itp.), żeby dziecko mogło sobie samemu stworzyć taką kanapkę, jaką chce. To samo można zrobić w przypadku śniadania – do płatków owsianych wybrać owoce. Dzięki temu może być gotów do wybrania czegoś, czego nie zna, a przez to przyzwyczaić się do różnorodności.

Niech dziecko pozna to, co je – warto mu pokazać poszczególne owoce, ryby, warzywa, by mógł je dotknąć, powąchać… Niech wie, co je! Później z tego wszystkiego można wspólnie przygotować posiłek.

Zaciekaw dziecko opowieściami – nie ucz go jak w szkole, ale w fajny, przystępny dla niego sposób opowiedz o pochodzeniu jabłek, całym procesie jego zakwitania i powstania owocu. Najlepiej, jeśli się to zrobi podczas spaceru mijając dziką, bądź zasadzoną u sąsiada jabłoń. Niech poczuje, jakie to wspaniałe – w końcu na pewno to doceni.

Rób proste posiłki – nie kombinuj; dziecko musi poznać danie powoli, najlepiej zrobić je tak, by przypominało coś znajomego.

Stwórz domowy ogródek – może być na balkonie, albo nawet na parapecie w pokoju malucha. Dziecko zobaczy na własne oczy proces sadzenia i wyrastania roślin lub warzyw, które można później zjeść. Zabawa połączona z nauką daje najlepsze efekty!

W trakcie procesu przyzwyczajania dziecka do zdrowego odżywiania się ważne jest, by nie wywierać na niego presji. Nie porównujmy go z innymi, które szybciej i chętniej coś zjadły – daje to kompletnie odwrócony efekt i go tylko zniechęca. Trzeba pokazać, że jedzenie to nie kara, a przyjemność.